Jānis Apals
CĒSIS UN VENDI
Cēsu pilsētas jubilejas gadā atkal atjaunojas interese par tās senākajiem iedzīvotājiem.
Diemžēl mūsu rīcībā pašlaik vēl nav pietiekama arheoloģiskā un antropoloģiskā materiāla, lai
varētu droši spriest par tās pirmiedzīvotājiem, viņu cilmi un etnisko piederību. Rakstītie avoti
atspoguļo etnisko situāciju Cēsīs, tikai sākot ar 13. gadsimtu. Indriķa hronikā kā Cēsu iedzīvotāji
13. gadsimta sākumā minēti vendi, latgaļi un vācieši. Ja par abu pēdējo iedzīvotāju grupu etnisko
piederību šaubu nav – senie latgaļi bija baltu, bet vācieši – ģermāņu cilmes, tad par vendiem tādas
skaidrības nebija. Interese par vendu izcelsmi un etnisko piederību radās jau teju pirms diviem
simtiem gadu, kad Lestenes mācītājs Kārlis Frīdrihs Vatsons Jelgavā 1818. gadā Kurzemes
literatūras un mākslas biedrībā referēja par latviešu vēsturiski etimoloģisko izcelsmi. Viņš domāja,
ka vendi ir latviešu cilts piederīgie, kuri tuvu radniecīgi kādreizējiem Meklenburgas apkārtnes
iedzīvotājiem Baltijas jūras dienvidu krastā – vendiem.
Kopš tā laika par vendiem savus uzskatus izteikuši jau vairāk nekā 30 autori, no kuriem vieni
viņus uzskatīja par rietumslāviem, citi par kādai baltu vai somu ciltij piederīgiem. Īstenība
noskaidrojās tikai pagājušajā gadsimtā pēc izsmeļošiem rakstīto avotu pētījumiem, arheoloģisko
pieminekļu apzināšanas un izrakumiem Ziemeļkurzemē, Cēsīs un to apkārtnē.
Kas tad īsti bija vendi, kuru vārdā vācu valodā nosauca divas pilis un pilsētu? Ko par viņiem
pauž rakstītie, ko – lietiskie vēstures avoti?
Visvairāk informācijas par viņiem sniedz Indriķa hronika, kur vendi minēti sešas reizes.
Pirmo reizi vendi minēti 1206. gadā sakarā ar kristietības pieņemšanu. Hronists raksta: „Vendi
tolaik bija pazemīgi un trūcīgi. Padzīti no Ventas, kas ir upe Kursā, viņi dzīvoja senajā kalnā, kuram līdzās
tagad uzcelta Rīgas pilsēta. No šejienes viņus atkal padzina kurši un daudzus no viņiem nogalināja; pārējie,
aizbēguši pie letiem, dzīvoja kopā ar viņiem turpat un priecājās par priestera ierašanos. Tos pievērsis ticībai un
kristījis, priesteris jau iedēstīto vīna kalnu un apsēto tīrumu uzticēja tam Kungam un atgriezās Rīgā”. Pēc tam
Indriķis min vendus 1209./1210. gada ziemā, kad Zobenbrāļu ordeņa Cēsu komturs Bertolds
”kopā ar saviem vendiem un Rūsiņa un Autīnas letiem” dodas sirojumā uz Igauniju. Nākošajā, 1210.
gadā igauņi nāk pretuzbrukumā un trīs dienas apkaro Cēsu Veco pili, kurā tolaik zobenbrāļi vēl
dzīvoja kopā ar vendiem. 1218. gada augustā Pleskavas kņaza Vladimira dēls Jaroslavs kopā ar
novgorodiešiem aplenca vendu pili, bet nespēja to ieņemt, jo vendiem palīdzēja ordeņa brāļu
strēlnieki no savas pils. 1221. gada vasarā Novgorodas kņazs ar vairāk nekā 12000 vīru atkal
uzbruka Cēsīm. Ordeņa brāļi ar vendiem nespēja pretoties lielajam uzbrucēju pārspēkam,
aizdedzināja mājas un ciemu, atkāpās savā pilī. Pēdējo reizi Indriķis piemin vendus 1225. gada
vasarā sakarā ar pāvesta legāta Modēnas bīskapa Vilhelma (Guljelmo) vizīti Livonijā. Cēsīs viņu
esot sagaidījuši ordeņa brāļi, citi vācieši un ”milzum daudz vendu un letu”.
1208. gadā vendi minēti arī pāvesta Innocenta III bullā. Pēdējoreiz vēstures dokumentos
vendu vārdu sastopam 1350. gadā Rīgas arhibīskapa Fromholda no Fishūzenes brāļiem Rozēm
izsniegtajā lēņu grāmatā, kur minēta ”vendu pārceltuve”.
Skopo rakstīto avotu ziņu dēļ vendu problēmu palīdzēja atrisināt arheoloģiskie izrakumi,
tiesa, ilgstošā laikā un ar prāvām gadu atstarpēm starp tiem.
1888. gadā, ceļot tagadējo Cēsu dzelzceļa staciju, atrada vairākus 11.–13. gadsimta
apbedījumus ar bagātām senlietu piedevām. Pēc tam, 1910. gadā zemes darbu gaitā pie stacijas
Cēsu ārsts E. Ķivulis konstatēja vēl 11 apbedījumus. Viņš domāja, ka šo kapulauku ierīkojuši latgaļi. Nelieli izrakumi stacijas kapulaukā turpinājās arī 1946. gadā, kad arheoloģe E. Šnore tur
izpētīja divus, bet 2003. gadā arheologs R. Spirģis – vienu apbedījumu. Kopš 19. gadsimta amatieru izrakumi ir notikuši arī dažos Ventas lejasteces kapulaukos.
Plašākus izrakumus Vārves Strīķos 1932. gadā izdarīja arheologs H. Riekstiņš. Viņš secināja, ka
kapukalniņš ticis izmantots no mūsu ēras paša sākuma līdz pat viduslaikiem un tur apbedīti kurši.
Vārves Strīķiem līdzīgs kapulauks atrodas arī pie Ūdrandes Druķēniem. Izdarot tur aizsardzības
izrakumus 1986./87. gados, arheologs J. Asaris konstatēja, ka arī Druķēnu kapulaukā apbedīšana
sākusies ap mūsu ēras sākumu, turpinājusies vēlāk un atkārtoti vēl 12.–13. gadsimtā. Etniskā ziņā
senkapu ierīkotāji piederējuši pie kādas no Baltijas somu ciltīm.
Pagājušā gadsimta 30. gadu vidū, vēršoties plašumā arheoloģiskajiem izrakumiem Rīgā, Cēsu
apkārtnē un Ziemeļkurzemē, mainījās uzskati par stacijas kapulaukā apbedīto cēsnieku etnisko
piederību. Pamatojoties uz jauniegūtajiem materiāliem, E. Šnore 1936. gadā secināja, ka vendi ir
lībiešu cilts, kas, kuršu vajāti, ap 11. gadsimta sākumu pēc īslaicīgas uzturēšanās pie Rīgas
nonākuši Cēsīs, kur Riekstu kalnā uzcēluši sev pili – Wendorum castrum. 1974. gadā viņa vēlreiz
pasvītroja uzskatu, ka Cēsu stacijas kapulaukā skaidri redzama tur apbedīto kurzemnieciskā
izcelsme, tādēļ tos var saistīt ar vendiem.
Izsmeļošu vendu jautājuma historiogrāfisko apskatu 1973. gadā publicēja akadēmiķis
Ē. Mugurēvičs. Salīdzinot kultūrvēsturiskā aspektā izteiktās hipotēzes ar rakstītajiem avotiem,
Ventas lejasteces, Cēsu, Rīgas pilsētas un rajona arheoloģiskajiem pieminekļiem un vietvārdiem,
arī viņš secināja, ka vendi ir Kurzemes lībiešu grupa. Vendi sākotnēji dzīvojuši Ventas lejtecē, kur
pēc 13. gadsimta rakstītajiem avotiem atradusies Vindas (Wynda, Winda) zeme. Savu nosaukumu
viņi ieguvuši no Ventas upes. Arheoloģiskie atradumi liecina, ka vendu pārceļošana ir
noslēdzošais posms lībiešu pārvietošanās kustībā no Ziemeļkurzemes uz Vidzemi, kas kuršu
kolonizācijas ietekmē sākās jau 10. gadsimtā.
2000. gadā Ē. Mugurēvičs publicēja plašu apskatu par arheoloģiskajiem pētījumiem Ventas
lejteces apgabala dzelzs laikmeta un viduslaiku pieminekļos. Izvērtējot 1930. gados Vārves Strīķu
kapulauka izrakumu materiālus, viņš noraidīja H. Riekstiņa pieņēmumu, ka tur apglabāti senie
kurši. Uzkalniņa pamatā 1. gadsimtā pr. Kr. guldīts pirmais mirušais, pēc tam apbedījumi
turpinājušies visu dzelzs laikmetu. Uzkalniņā konstatēti akmeņu krāvumi, kā arī formu ziņā
daudzveidīgas kapu piedevas, kas raksturīgas nevis 11.–14. gadsimta kuršu ugunskapiem, bet gan
Baltijas somiem un kas atrastas arī 11.–13. gadsimta apbedījumos Cēsu dzelzceļa stacijas
kapulaukā. Hipotētiski varētu pieņemt, ka Vārves Strīķu uzkalniņā un tam līdzīgos kapulaukos pie
Varves Dumbriniekiem un Ūdrandes Druķēniem apbedīti senie Latvijas vendi, kas tur dzīvojuši
pirms izceļošanas. Šajā apvidū atradās 1230. gadā senrakstos minētā Sageres zeme, kas 1253. gada
Kursas dalīšanas dokumentā minēta kā apdzīvota vieta abpus Ventai Ventavas (Winda) zemē.
Kā izriet no augstāk minētajiem pētījumiem, vendi un viņu senči šajā apvidū pastāvīgi
dzīvojuši jau ilgi pirms izceļošanas. Kaut gan kapulauki sniedz būtiski svarīgu informāciju par
senajiem cilvēkiem, viņu dzīvesveida, materiālās un garīgās kultūras pilnīgākai izpratnei
nepieciešami izrakumi arī dzīvesvietās. Diemžēl Ziemeļkurzemē vēl nav pētītas tādas apmetnes,
kuras droši varētu uzskatīt par vendu dzīvesvietām.
Kā nākošo vendu dzīvesvietu pēc izceļošanas Indriķis min Rīgu. Domājams, ka Senais kalns
(latīniski – Mons antiqua) atradies tagadējā Esplanādē, iepretim Bastejkalnam. Viduslaikos tas
saukts par Kubes vai Rīgas kalnu. Kalnu pilnīgi noraka 18. gadsimta 80. gados. Kaut arī Rīgas
senpilsētā ir pētītas vairākas apbedījumu vietas, tomēr līdz šim vēl nevienā no tām nav atrasti kapi,
kurus no senlietu hronoloģijas un tipoloģijas viedokļa neapstrīdami varētu piešķirt vendiem. 3
Kā liecina rakstītie avoti un jaunākie arheoloģiskie pētījumi, vendi pēc Kubes kalna atstāšanas
apmetās vairākās vietās Vidzemē, taču lielākā pašreiz zināmā kolonija bija izveidojusies Cēsīs. Tās
sastāvā ietilpa pils, apmetne, kapulauks, pilsnovads, kuru jaunākos laikos dēvēja par vaku jeb
pagastu, un pārceltuve pār Gauju.
Pirmos nelielos pārbaudes izrakumus Riekstu kalnā 1884. gadā izdarīja Cēsu mācītājs
G. Fīrhufs. Viņš pilskalnā atklāja mūra sienas paliekas un uz šī atraduma pamata secināja, ka
hronikā minētā Cēsu Vecā pils celta 1207. gadā Riekstu kalnā, nevis Āraišos. G. Fīrhufa
secinājumu vēlāk enerģiski apstrīdēja Āraišu mācītājs P. Bērents, kurš veco pili gribēja redzēt
Āraišu pilsdrupās.
Pagājušā gadsimta septiņdesmito gadu beigās atjaunoja stipri nolaisto pils parku.
Rekonstrukcijas darbos iekļāva arī arheoloģiskos izrakumus pilskalna bojātajā ziemeļu galā pie
estrādes. Izrakumus izdarīja Vēstures institūta arheoloģiskā ekspedīcija 1980. gadā šī raksta autora
vadībā, tos finansēja toreizējā Cēsu pilsētas Tautas Deputātu Padome.
Izrakumu gaitā Riekstu kalnā 580 m2
platībā atsedza sešas celtņu vietas ar apkures ierīču
paliekām, aku un nojauktas mūra sienas paliekas visapkārt pilskalna ziemeļu galam, kā arī divus
vaļņus. Pilskalna dienvidu, austrumu un ziemeļu pusēs konstatēja terases, kas tagad tiek
izmantotas kā pastaigas celiņi. Kultūrslānī atrada 291 senlietu, 354 māla trauku lauskas, 3
restaurējamus podus, 5000 uzturā lietoto dzīvnieku kaulu fragmentus, kā arī dažādus paraugus,
kas kopumā pieder trim Riekstu kalna apdzīvotības periodiem. Atradumi kopumā datējami laika
posmā no 11./12.–16. gadsimta beigām. Sevišķi intensīvi pilskalns bijis apdzīvots 11./12.–13.
gadsimta sākumā, pēc tam tā kā nocietinātas dzīvesvietas loma Cēsīs acīmredzot sākusi
mazināties. Izrakumu aptvertajā Riekstu kalna ziemeļu galā senākās apbūves pēdas netika
konstatētas. Kaut arī dažas švīkātās un gludās bezripas keramikas lauskas, tāpat kā augšējo
graudberzi, nevar uzskatīt par pilnīgi neapgāžamiem senākas apdzīvotības pierādījumiem, tāda
iespēja nav izslēgta: varbūt, tā ir pastāvējusi vēl nepētītajā pilskalna daļā.
Riekstu kalna izrakumu rezultāti ir publicēti, tādēļ pašlaik galveno vērību pievērsīsim vendu
materiālās kultūras īpatnībām un rakstīto avotu ziņām, kas liecina par viņu lomu Cēsu pilsētas un
tuvākās apkārtnes vēsturē gadsimtu gaitā.
Riekstu kalna hronoloģiski jaunākais, pirmais slānis atsedzās pilskalna pašā virsmā, zem
velēnas. Tam bija gaišpelēka krāsa, slānis saturēja daudz sīku akmeņu, kaļķu javas, ķieģeļu un
dakstiņu drumslas.
Pirmais slānis veidojās, kad pilskalns vairs nefunkcionēja kā dzīvesvieta, bet kalpoja kā
nocietinājums ordeņa pils aizsardzībai no viegli pieejamās rietumu puses. Šim nolūkam kalpoja
pilskalna rietumu malā izveidotais līdz 0,4 m biezais un ap 2 m platais uzbērums. Diemžēl slāņa
veidošanās sākumu neizdevās noskaidrot. Domājams, ka Riekstu kalns savu nozīmi ordeņa pils
aizsardzībā varēja zaudēt 16./17. gadsimta mijā – uz to varētu norādīt slānī atrastā Zviedrijas
karaļa Johana III 1591. gadā kaltā vara astoņu ēru klipe, kā arī svina lode, holandiešu baltā māla
pīpīšu fragmenti u.c. atradumi.
Riekstu kalna otrais, vidējais slānis atsedzās pēc akmens šķembu kārtas noņemšanas. Tā bija
0,15–0,3 m bieza, ar melno mītņu zemi jaukta mālsmilts uzpildījuma kārta. Šajā slānī atklājās
pilskalna apbūves paliekas – mūra aizsargsiena, aka un divu ēku vietas. Uzpildījuma kārta atsedzās
tikai aizsargsienas iekšpusē – ārpusē tās nebija.
Mūra aizsargsienas paliekas atsedza 40 m garumā gar visu Riekstu kalna ziemeļu galu. Tā bija
gandrīz pilnīgi nojaukta, izņemot ziemeļrietumu daļu 0,7–1 m augstumā. Sienas platums bija 1,5–
1,55 m, tā mūrēta kaļķu javā no laukakmeņiem un plienakmeņiem, gar malām liekot prāvākus (ш 4
0,2–0,4 m) akmeņus, bet vidu aizpildot ar sīkākiem un bagātīgi liktu kaļķu javu. Aizsargsienas abi
stūri bija izvirzīti uz pilskalna nogāzi ar apmēram 4 m platiem, galos taisni nogrieztiem
trapecveida kontrforsiem. Sienas apakšējā daļa bija ielaista 0,2–0,4 m dziļi būvbedrē. Kaļķu java
bija likta tikai starp pirmo un otro akmeņu kārtām. Aizsargsienā nekur nebija iestarpinātas ne
ķieģeļu, ne dakstiņu šķembas.
Otrajam slānim atbilstošo ēku vietas iezīmēja tikai melni deguma plankumi un nojauktu
akmeņu krāvuma apkures ierīču paliekas. Domājams, ka šajā apdzīvotības periodā Riekstu kalna
atraktajā daļā līdztekus aizsargsienai apmēram viena metra attālumā no tās pastāvējušas divas ēkas,
kuru izmērus diemžēl nevarēja noskaidrot.
Pilskalna plakuma ziemeļu gala vidū, tikai 1 m attālumā no aizsargsienas atradās smilšakmens
iezī izrakta 3,5 m dziļa aka. Tai bijusi divdaļīga noapaļotas piltuves forma. Akas 2 m dziļās
apakšējās daļas caurmērs bija ap 1 m, bet augšējās 2,2 m. Apkārt akai atradās apmēram 1 m plats,
no plakaniem plienakmeņiem izlikts bruģis. Kā akas sienas, tā bruģis bija saistīti kaļķu javā.
Riekstu kalna otrais slānis veidojies pēc tam, kad 13. gadsimta sākumā ap pilskalnu bija
uzcelta mūra aizsargsiena, par ko būs runa nedaudz vēlāk. Uz 13.–14. gadsimta, varbūt pat vēl
vēlāku, apdzīvotību varētu norādīt vairāki atrastie garie bronzas mēlīšveida piekariņi, kā arī dzelzs
bruņu plāksne, arbaleta bultu gali, rombveida stikla rūšu fragmenti ar svina ietvariem, dzelzs
atslēgas ar slēdzenēm, durvju viras kāsis u.c. atradumi.
Trešais jeb apakšējais Riekstu kalna slānis iezīmējās kā koši melna mītņu zeme ar stiprām
deguma piemaisām, kas gulēja tieši virs pamatzemes. Trešā slāņa veidošanās laikā pilskalna
apbūve bija stipri plašāka nekā otrā slāņa laikā, tā aizņēma nevien kalna plakumu, bet arī kalna
nogāžu augšējo trešdaļu. Diemžēl trešais slānis bija stipri cietis mūra sienas celtniecības un
plakuma līdzināšanas darbu gaitā, tāpēc par pilskalna apbūvi šajā apdzīvotības posmā arī varēja
spriest tikai pēc deguma plankumiem un nojauktām apkures ierīcēm.
No aizsargceltnēm kalna rietumu nogāzes augšējā trešdaļā konstatēja 2,5 m plata nojaukta
zemes vaļņa paliekas. Tā pamatā bija likts akmeņu krāvums, bet uz virsmas atradušās koka
aizsardzības izbūves, kas nodegušas. Nelielas, ap 3 m platas un līdz 0,5 m augstas nojaukta vaļņa
paliekas atrada arī plakuma ziemeļaustrumu malā.
Kalna austrumu nogāze bija nocietināta ar divām terasēm – augšējo un apakšējo. Augšējā
terase, kuras platums bija ap 6 m, atradās 2 m zemāk par pilskalna plakuma malu. Terase bijusi
nocietināta ar mietu joslas žogu. Mietu starpas bijušas aizpildītas ar slīpkokiem un guļkokiem, par
ko liecināja pamatzemē atsegtās iegarenās un nedaudz slīpās bedrītes.
Apakšējā terase, kuras platums 7 m, atradās 2 m zemāk par augšējo. Tās kādreizējais
augstums nav nosakāms, jo uz pilskalna pakājes tagad atrodas pastaigu celiņa uzpildījums.
Apakšējā terase tāpat bijusi nocietināta ar apmēram 1 m platu mietu joslas žogu. Terases virsmu
klāja spēcīgs deguma slānis, bet celtņu paliekas tur neatrada, un ārpus terases kultūrslāņa nebija.
Trešā slāņa apbūves laikā ēkas bijušas novietotas pa plakuma perimetru, puslokā starp aku un
pilskalna ziemeļu malas aizsargbūvēm. Tur atklāja trīs ēku vietas, kuras iezīmēja melnie deguma
plankumi ar apkures ierīču paliekām un senlietu atradumu vietām. Sliktās saglabāšanās dēļ par to
izmēriem spriest grūti – tās varēja būt ap 4x5–6 m lielas celtnes, par kuru konstruktīvo risinājumu
neko nevarēja secināt.
Vienīgā labi saglabājusies apkures ierīce, kurai varēja izsekot visas sastāvdaļas, bija pilskalna
ziemeļrietumu stūrī atsegtais pavards. Tā novietojumu telpā nevarēja droši noteikt, jo ēkas
kontūras no apkārtējā kultūrslāņa neizdalījās. Pamatzemē iedziļinātā pavarda platums bija 2,5 m,
garums – 3,5 m, dziļums – 0,6 m. Tam bija 2,2 m liela un 0,5 m dziļa kvadrātiskas formas 5
iedziļināta kurtuve ar noapaļotiem stūriem, kurai dienvidrietumu pusē kā turpinājums pieslēdzās
otra, šaurāka un dziļāka, 06x1x1,2 m liela saimniecības bedre.