Перейти к содержимому

Добро пожаловать на Balto-Slavica, форум о Восточной Европе.
Зарегистрируйтесь, чтобы получить доступ ко всем нашим функциям. Зарегистрировавшись, вы сможете создавать темы, отвечать в существующих темах, получить доступ к другим разделам и многое другое. Это сообщение исчезнет после входа.
Войти Создать учётную запись
Фотография

Старообрядци (липовани) в България


  • Пожалуйста, авторизуйтесь, чтобы ответить
1 ответов в этой теме

#1
Bratilov

Bratilov

    Старожил

  • Пользователи
  • PipPipPipPip
  • 4 370 сообщений
  • Пол:мужской
  • Город:Пловдив
  • Национальность:Българин
  • Фенотип: Медитерранид+альпинид
  • Вероисповедание:християнство
Липованците не пушат, но пият като смоци
Ако гост запали цигара в дома им, веднага варосват стените


Николай Генов

Някога на това място живеели татари, а ние сме ги изместили, разказва разпалено Тимофей Демидов. Селото се наричало Татарица. Сега то е част от с. Айдемир. Тук живеем в 150-200 къщи. Друга група, пак от нашите, се заселили първо в Турция, но старейшината им казал, че ако останат там, ще се претопят в исляма и те също тръгнали към България. Спрели се до Варненското езеро и там основали с. Казашко. Те са по-малко от нашите тук и са по-асимилирани, защото Варна е голям град и е съвсем наблизо. Двете села поддържаме тесни връзки помежду си.

Тимофей също като повечето си съселяни е рибар. И той говори с руски акцент. През 1994 г. успял да хване 140 килограмова моруна в Дунав. Разказва надълго и широко, а около него се насъбира народ и му подхвърлят, че прекалява с рибарските раздувки.

Всички от тази улица са старообрядници, които тук наричат също и липованци. Това име дошло от техни сънародници, които правели на един богаташ в Румъния шатра от липово дърво. Той бил много доволен от шатрата, а строителите казаци се сдобили с още едно прозвище - липованци. Доскоро повечето от тях носели огромни бели бради, казашки шапки и рубашки, но обичаят постепенно бил забравен. Много са гостоприемни. Разказват, че ако запалиш цигара в къщите им, не правели забележка, но веднага щом гостът си тръгнел, започвали да варосват стените на дома. Според каноните на тяхното християнство тютюнът е забранен. За сметка на това обаче пият като смоци. Кой знае дали от това не се е родило сравнението "пиян като казак". С часове могат да разказват какви ли не истории.

Веднъж питали един казак рибар с колко бакъра вино може да изкара годината. Той обичал да се прави малко на ударен и запитал колко дни има в една година. Отговорили му 365. Тогава той пресметнал - 355 бакъра оправят работата А един бакър е 10 л.

Посъветваха ме да почерпя дядо Трахим чаша ракия. Гаврътна на екс с такава скорост, че ми се разшириха очите. Той ни заведе до своята къщичка, където живеел с бабата, но тя починала наскоро. Вътре по стените бяха накачени снимки на хора от селото, облечени в традиционни дрехи, с ботуши и небръснати според обичая. Видяхме голямата печка в къщата, кладенецът в двора и иззиданата пейка за гости. Домакинът беше на 82 г. и също беше от рибарската професия. Тук на свой ред изслушах нови разкази за единоборства с представители на чудния свят на моруните, в който нито едно от чудовищата не тежеше под 120 кг.

Васил Сусоев, също веселяк липованец и също добре почерпен още в ранно утро, с готовност ни заведе до рибарското селище на своите едноверци - Иваново. Там са лодките им, няколко колиби, фургони или бунгала, където закъснели или препили рибари можеха да пренощуват. Тъкмо пристигнахме и пристана рибарската лодка на Марин и Григорий. Сред улова им моруна не видях, но имаше всевъзможна друга риба, част от която нашите домакини конфискуваха и не след дълго започнаха да я пържат в стар боен тиган. Всички седнахме около масата и се даде старт на цяла серия репетирани многократно рибарски шеги: - Марину налем? - Нет, конечно!

- Он будет рыбу продавать и на кантаре его бахнуть...

Марин се захили добродушно и на екс обърна чашата. В църквата преди селото си имало летописна книга, която пазели в църквата. Веднъж, през 1961 г., дошли журналисти, взели книгата, за да я препишат и повече никой не я видял. Васил пържи пореден тиган риба, налива ракия и не спира да разказва. На 14 октомври липованците честват патрона на своята черква "Покров светая Богородица". Нерядко присъства и владиката от Браила. Много е тържествено. Когато разказва за песните на женския черковен хор, той се разплаква.

http://paper.standar...ik/s3487_13.htm

Сообщение изменено: Bratilov, 26 Декабрь 2010 - 14:50.


#2
Bratilov

Bratilov

    Старожил

  • Пользователи
  • PipPipPipPip
  • 4 370 сообщений
  • Пол:мужской
  • Город:Пловдив
  • Национальность:Българин
  • Фенотип: Медитерранид+альпинид
  • Вероисповедание:християнство
ТАЙНИТЕ НА ДОНСКИТЕ КАЗАЦИ
Автор : Елена Владова


Голяма част от варненците, прехвърлили 50-те години, си спомнят как родителите им ходели да купуват риба от едно специално място недалеч от града – Казашко. Навремето тук рибата била в изобилие и търговията вървяла, защото риболовът бил основният поминък на жителите на селото – руски казаци старообрядци, наричани още липованци. Те живеят в Казашко и днес, но общността им, изградена върху строго спазваните от тях канони и правила, вече не е затворена, както преди – на подстриганите жени и голобрадите мъже не се гледа като на грешници, на пушачите и разведените също.

„Никога преди не съм мислила, че ще се занимавам с традициите на руснаците и че ще стана кмет. Днес не мога да си представя да върша друго или да не живея тук. Дори и един ден да не съм вече кмет, ще продължа да се занимавам с руските обичаи. По душа станах казакиня”, казва младата кметица на селото Гергана Иванова. Освен кмет тя е и ръководител на фолклорния състав Калинушка, който заедно с групата за руски фолклор Рябинушка на Таня Липолитова пази старите традиции на донските казаци.

Казашко
е основано през 1905 от потомствени казаци, които пожелали да запазят старохристиянските си възгледи. На път от Турция, където първо се установили част от тях, към Румъния, където и до днес живеят 150 000 казаци, те спрели на брега на Варненското езеро и останали тук. Наричат ги липованци, защото иконите им били нарисувани върху липови дъски. Според друга версия там, откъдето тръгнали, имало река Липовка. Стари икони и свещени книги, които някога казаците знаели наизуст, се пазят днес в църквата Покров на Света Богородица.
„В нашата църква имаше много опити за кражби. В края на май ни взеха едната камбана, средната. Тези камбани са с история. Хората са ги пренесли на гръб от Русия, когато са бягали. Това са носили – камбани, икони и свещени книги, а не покъщнина. Този, който тръгна да краде, как не се замисли за това? За времето, в което камбаната я нямаше, църквата млъкна. Откъде ще я вземеш – то не е, като да отидеш в магазина и да кажеш: „Дай да купя една камбана”. Но мисля, че няма човек, който да е посегнал на божи храм и да не е получил възмездие”, разказва развълнувано Гергана Иванова.

http://www.zahorata....e...um=1&itbs=1


Посетителей, читающих эту тему: 1

0 пользователей, 1 гостей, 0 анонимных пользователей